Vyhledávač

6 14

Vložil(a)
14.6.2016 8:26  RssIcon

Nadešel čas a naše nebojácná družina studentů sexty a C2A se vydala ve dnech 5. až 10. června do východoněmeckého města Rathenow. Tak jako na podzim strávili Braniboři v Čechách nezapomenutelný týden, tak jsme i my zažili skvělý týden po boku našich německých sousedů.

Cesta až do Braniborska byla dlouhá, ale díky naprosto luxusním cestovním podmínkách a vyčerpávajícímu výkladu pana profesora Novotného o historii a geografii Saska a Braniborska jsme ji úspěšně zvládli. Při průjezdu Drážďanami jsme viděli v praxi typické německou vlastnost znovu vystavět vše, co bylo za války zničeno. Po třetí hodině odpolední jsme přijížděli ke gymnáziu Friedrich-Ludwig-Jahn, kde na nás již vyhlížel zástup netrpělivých Němců se svými rodiči. Hned jsme pochopili, že jsme odkázáni na naši znalost němčiny.

V pondělí jsme se v plném počtu sešli v budově místního gymnázia, abychom si vyslechli program na daný den, a zároveň jsme měli možnost si prohlédnout, v jakém prostředí naši němečtí přátelé studují. Jelikož je Rathenow rodištěm německého optického průmyslu, a nutno říct, že se tím všude chlubí, tak mají interaktivní muzeum optiky, jež bylo naším cílem po prohlídce školy. Avšak největší zkouška nás očekávala ve školní jídelně…ochutnávka pravé německé kuchyně. Myslím, že netřeba více komentovat.

Po nezapomenutelném obědě jsme se vydali po místních památkách s výkladem od našich německých přátel. Navštívili jsme místní pomník bitvy se Švédy, zrekonstruovanou věž luteránského kostela s výhledem do dáli a na závěr jsme unaveni doťapkali i k Bismarckově věži na kopci Weinberg. To bychom ale nebyli my, abychom místo věže nezaútočili na tamní dětské hřiště, že? Na náměstí jsme byli vypuštěni se slovy, že v 18.00 hod máme být na bowlingu a najít si ho máme dle mapy.  Kupodivu se nikdo neztratil.
V úterý ráno jsme se všichni nasoukali do našeho autobusu a vydali se do krásného zámeckého komplexu Sanssouci v Postupimi vystavěném Bedřichem II. Velikým. Viděli jsme Nový palác, technické zázemí, Oranžérii, Čínskou čajovnu a nakonec i samotný zámek, včetně hrobu Bedřicha a jeho psů. V Čechách se učíme, jak nám sebral Slezsko a v Německu ho pohřbívají vedle psů a na hrob pokládají brambory, ale tak jiný kraj… Rychlý výklad a hurá do nákupní ulice. Po dobrém obědě jsme navštívili Holandskou čtvrť a místní katolický kostel Petra a Pavla. Odpoledne jsme všichni strávili u vody, a to u řeky Havely nebo na břehu jednoho z místních jezer. Ještě teď jsem od místních komárů poštípán jako ještě nikdy předtím.

Středa se nesla ve znamení západního Berlína. Vystoupili jsme na knižně proslulé Stanici Zoo a zamířili jsme do muzea „The Story of Berlin“. Toto krásné muzeum zasazené do protiatomového krytu zajímavě a interaktivně popisuje a ukazuje historii Berlína od jeho vzniku, přes válečná období až po současnost. Němčináři rychle proběhli s několika Němci celé muzeum, aby měli rychle vyplněný pracovní list plný otázek, ze kterého se bude na podzim zkoušet. Po rychlém vyplnění jsme se vrátili zpět na začátek a prošli si muzeum ještě jednou v klidu, protože bylo vskutku nesmírně zajímavé - vznik Třetí říše, 2. světová válka, rozpad Německa i pád Berlínské zdi. Po dlouhé prohlídce následoval dlouhý rozchod na hlavní nákupní ulici západního Berlína, tzv. Ku-damm, kde se nachází i KaDeWe (Kaufhaus Des Westens), který jsme prostě museli vidět. Když už jsme měli astronomických cen v KaDeWe tak akorát, zamířili jsme zpět do Rathenow za večerním programem.

Poslední den jsme vyrazili autobusem tentokrát i do východního Berlína. V centru jsme viděli všechny slavné berlínské památky a p. profesor Ný nám k nim pověděl to nemálo, co o nich věděl. Cestou do Reichstagu, kde jsme měli hodinovou besedu s německým poslancem, jsme objížděli velkolepý Vítězný sloup se zlatou Viktorií na vrchu. Pan poslanec Uwe Feiler nás s nadšením přijal a vyprávěl nám o svém zvolení (nevynechal detaily o oslavě), své práci, povinnostech a velmi ochotně odpovídal na naše dotazy.

Skvělý překlad zajišťoval sám p. Ný. Po důkladné bezpečnostní prohlídce nás vpustili i do Reichstagu, který ještě stále nese jizvy z války v podobě děr po kulkách či ruských nápisů. Na střeše Reichstagu se nám dostalo nádherného výhledu na celý Berlín a celé toto panorama nám Herr Novotný důkladně popsal, od Tiergartenu, přes kancléřčinu kancelář, Berlínský dóm až po Braniborskou bránu. Když jsme přejeli hranici východního Berlína, zamířili jsme do prominentní ulice Unter den Linden (Pod Lipami), na jejímž konci stojí Braniborská brána, a již lemují jak lípy, tak ambasády a luxusní hotely. Minuli jsme slavný americký přechod Checkpoint Charlie a zamířili na Bernauer Straße, kde je dosud k vidění část neporušené Berlínské zdi. Poté jsme mířili na Alexanderplatz, což je zase centrum východního Berlína, kde se z čista jasna a ku nadšení našich spolužaček zjevil Primark, který jsme navštívili všichni do jednoho. Večer jsme se sešli na poslední večeři, kdy byl překvapivě podáván Schnitzel. Nakonec jsme s Němci strávili veselý a nabitý poslední večer.

Ráno jsme si sbalili svršky a nakoupené dary, rozloučili se s rodinami, poděkovali za jejich celotýdenní péči o naše pohodlí, udělali fotečky, zamávali a vyrazili na dlouhou cestu domů. Chvíli jsme si vydrželi plni emocí povídat, ale nakonec jsme všichni upadli do cestovního spánku již bez výkladů a nových informací. Konečně jsme po dlouhých kolonách a celodenní cestě stanuli opět před branami naší vlastní české školy a padli do náručí našich blízkých. Nevím, jak ostatní, ale já jsem se hned vydal dát si vydatnou českou, domácí večeři, kterou vám prostě v Německu neuvaří. Domove, sladký domove.